Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Belysningsskolan, del 2

Så, här är den efterfrågade fortsättningen på Belysningsskolan del 1.

Med utrustningen på bilden ovan kan man lysa upp i princip vilket problem som helst (även kortare leder), och därtill lysa upp det som om vore det ljusan dag.
Sverige vintertid, sticket är gudomligt men mörkret tvingar de flesta att fly in till plast och värme.

Vad som krävs för att förlänga utomhussäsongen är följande:

1. Elverk. Här finns givetvis en uppsjö av modeller på marknaden, men en effekt på 1000 W räcker gott och väl. Elverk större än så blir för otympliga.
Vi kör med ett Glendale 1000 W, köpt på Swedol för ca 1500:-.
Fördelen med Glendale är den låga ljudnivån (ca 65 db) och att det är tåligt. De billigaste elverken på Rusta ger ett rätt klent intryck och ser inte ut att hålla för många dagar i skogen. Hondas elverk är branschens Rolls Royce, men kostar därefter.
Glendale 1000 W väger 20 kg och rymmer 4 liter bensin. Dessa 24 kg bärs rätt enkelt längre sträckor på uppemot 1 km om man är två personer.
Nyttjar man lampor motsvarande en uteffekt på 600 W räcker 4 liter bensin i 2 tim och 45 min, en rätt lagom längd för ett kvällspass.

2. Bränsle. I det här fallet oljeblandad bensin. Eftersom en tank räcker knappt 3 timmar behöver man egentligen bara fylla på hemma och därmed skippa kladdiga dunkar i bilen.
Bensin har också en Rolls Royce: Aspen. Men vill man komma billigare undan fyller man en dunk på lokala macken och blandar i 2% olja.

3. Lampor. Här finns det två modeller som höjer sig över mängden. #3 är en 150-watts halogenstrålkastare med litet stativ, perfekt att placera direkt på marken. Säljs på de flesta byggvaruhus, tex Jula, och denna modell kostar 69:-/st.
När det gäller belysning räcker det inte med 1 lampa, även om dess effekt är tillräcklig. Det blir helt enkelt för mycket skuggor om man inte använder flera strålkastare riktade från olika håll. Därför är 2-4 st lampor (beroende på vad man ska klättra) nödvändigt.

4. För att kunna rigga kraftig belysning uppifrån är denna robusta 150-wattsmodell från Swedol helt perfekt. Med klämfästet/kroken är det en smal sak att montera den på en gren/slinga. Kostnad 98:-/st.

5. Skarvsladdar. Det behövs 1 lång sladd på ca 15 meter för att kunna placera elverket en bit bort, för även om det är tyst och avger minimalt med avgaser vill man ändå inte ha det i den omedelbara närheten. Därutöver kan ytterligare 2 sladdar à 5-10 meter vara lämpligt för att obehindrat kunna rigga belysningen.
Alltför många meter sladd minskar dock elverkets uteffekt.
Sladdar köper man på valfritt byggavuhus (tex Clas O), men tänk på att de ska vara godkända för utomhusbruk. Kostnad totalt ca: 250:-

6. Grenuttag. För att rigga 4 lampor krävs 2 st 3-4-vägsuttag. Kostnad ca 100:- om man shoppar förnuftigt.

7. Plattband, slingor. För att kunna rigga lampor i träd (läs: tall), hålla ordning på sladdar, etc, är det lämpligt att medföra ett par slingor/plattband/snörstumpar.

8. Alternativ belysning. Lika ljust som 600 härliga watt är, lika mörkt blir det när bensinen tar slut eller någon drar ur fel sladd... Alternativ belysning (pannlamp,BD:s Apollo, etc) är ett måste.

Totalt stannar notan på lite drygt 2000 spänn, men de flesta har väl sladdar sånt hemma och kan spara in lite där. På en posse om 3-4 gubbar kan det vara en vettig saminvestering om man vill köra ute ett par pass i månaden även under det mörka halvåret.

Det må låta som om det krävs MYCKET utrustning, men i själva verket ryms det i en rätt liten väska. Kortare sträckor (typ 500 platta metrar) är det inga problem för en ensam person att stuva ner elektronik och sladdar i en väska som läggs i paddan, och sedan kånka elverket i händerna.

Varde ljus, varde tick!

Dela:

20 kommentarer :

Anonym sa...

Den där utrustningen var standard hos Happyboulder gänget för 2 år sedan. Miljöbensin i tanken men det luktade ändå avgaser i skogen :(

Har ni testat bilbatteri och 2-4 billampor. Funkar as bra fast låter inget och inte lika tungt!

Anonym sa...

man kan ju tro att folk som spenderar så mkt tid i naturen har lite mer miljötänk... men senda är väl det ända antar jag??

Jonas

Anonym sa...

Är det någonstans miljön är dålig så är det på fabben.

Anonym sa...

Fantastiskt! Tackar för detta.

Förslaget med bilbatteri ist för elverk skulle jag gärna höra mer om också. Hur mkt lampor kan man ha igång hur länge och... hur gör man?

//Fredrik S

Anonym sa...

Kör med en motionscykel som generator. Bra ur miljösynpunkt plus att hålla värmen mellan pressen.

Anonym sa...

Jodå, Happy ska givetvis ha cred, det var där inspirationen till det egna elverket hämtades.

Angående bilbatteri har jag bara passerat förbi en session där en sådan anonrdning användes och det såg ljust ut!
Men är också nyfiken på hur det funkar (hur många Watt man kan koppla på, och hur länge)!

Jonas, du har fel.

kjell borrdell sa...

4 x 50W = 200W
200W 12V <= 17 A
ett stort bilbatteri har 70-120 Ah
4 timmar kommer behöva ca 68 Ah
om strömmen börjar ta slut kommer lamporna dimma ner innan dom slocknar oxå, kan juh va bra...
Se till att säkra av lamporna två och två med 10A säkring och använd 1,5 kvadrats kabel. Gör inte kablarna för långa för då får du spänningsfall.
Lämpligaste kabel är nog RK

Anonym sa...

Bra inlägg!! Tackar!

Peter Erhard sa...

Kjell, tack för förtydligandet. Några följdfrågor:

- 20W är mindre än 600W, hur stor blir ljusförlusten?
- Vad väger ett "stort" batteri?
- Hur täta är bilbatterier? Finns risk för läckage av, eh, vad de nu innehåller? Det kommer ju stötas, blötas, vältas och så vidare.
- Vad kan hända om man inte använder säkringar?
- Hur lång kabel är för lång?
- Har du en länk till en såndäringa RK-kabel?

En ekologisk mellanväg kunde vara att använda motorcykel som generator.

Anonym sa...

20 ska vara 200 ovan

Anonym sa...

Så 2008.

Climbersmedia 2008 sa...

Kan tänka mig att Optima Gul batteri ska tåla en hel del. Ett gel-batteri så inget läckage. Dock dyr ca 2000kr nytt, går att hitta bättre beg. Anledningen till att jag också tror på batterier är att dessa används i bilstereosammanhang, så kan ett batteri driva ett slutsteg och en fet 15 tummare så borde ett par lampor vara lättdrivna. Någon som är erfaren inom området?
//Dan Hansen

kjell borrdell sa...

50W är tyvärr 50% av 100W om man jämför två halogenljus

Kabeln här heter RKUB(Riktrådig Koppar K PVC isolerad U? B Förbindningstråd)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=90303

2x Xljussats 2x100W med alla tillbehör 2x 599:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=454&iItemId=133337

Underhållsfritt batteri för tre timmar 100Ah 1399:- väger troligtvis 25-30kg?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=130952

Det borde ge dig samma ljus som en bil med extraljus som har helljuset påslaget.

2600:- ca

Men jag är lite sugen på vad man kan göra med ett:
19Ah Mcbatteri Gel tål 90graders lutning 699:-
och dom nya högeffektsdioderna :D
Jag tror att 2500kr ger mycket mer ljus än ett bensinaggregat och halogenlampor

(2timmar senare)

Ok, för typ 4000 kr kan du göra dig lite belysning som levererar mer än 3000 lumen i typ två timmar(Petzls ultra har 350 lumen o den e sjukt stark) och väger under ett kilo...

Anonym sa...

Vore grymt intressant om någon testar Gel-batteri och hör av sig med resultatet. Verkar vara en tålig och konkurrenskraftig lösning.
Om det kan driva upp till 3-4 lampor (annars blir det för mycket skuggor) så är det ett lockande alternativ.

Mer ljus för 2500:- är dock inte intressant, snarare lika mycket ljus för mindre pengar och/eller färre kilo.

Anonym sa...

Ett mer portabelt alternativ http://www.surefire.com/10x-Dominator

/ljusmästaren

Anonym sa...

Ljusstyrkan är säkert fullt tillräcklig, även om jag inte har koll på hur mycket 1 lumen motsvarar i watt.

En viktig aspekt är dock priset. Eftersom det behövs i snitt 3 st kraftiga ljuskällor skulle det här alternativet kosta runt 1337 DOLLAR (om man nöjer sig med 1 laddare).
Och det är i saftigaste laget.

Hampus sa...

Detta är ett ämne jag länge väntat på att det ska tas upp någonstans. tack och fortsätt gärna utveckla alternativet med bilbatteri. vad kostar en laddare till batteriet? Borde det inte vara ett mycket enkelt alternativ att kopla på två arbetsljus till en traktor(bättre än bil extra ljus då dessa är konstruerade för att lysa långt och inte brett!). Borde vara enkelt att koppla på batteriet och borde vara enkelt att hitta begagnat.

Peter Erhard sa...

Jag träffade två tjommar i skogen som hade med sig bilbatteri och två lyktor. Det verkar väl bra, så länge batteriet inte läcker. Ett MC-batteri kanske är det smartaste?

Tobias sa...

De här inläggen är säkert grymt gamla, men någon intresserad kanske läser igen så iaf:
Båtbatterier är 100% tippsäkra och därmed lämpliga att svinga om kring med och ett klassiskt blysyra Tudor Nautica 80 Ah kostar idag (höstmörkret 2010) 888 kr på en båtbutik nära klätterverket. De har en nära KC Solna också när jag tänker efter.
Båtbutiken säljer också grymma batteriladdare (CTEK eller Exide) ofta till bättre pris än på CO och ffa än mekonomen osv.
12V strålkastare har de också men det är nog billigast på skroten.

Kram

Peter Erhard sa...

Tobias, innebär "tippsäker" att man kan ställa det på högkant i sin dyra ryggsäck och skvalpa runt med? Isåfall låter det ju mycket lovande!