Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Rocklands, del 1: "Det liksom bara fortsätter"



"Men... det är ju... sjukt. Det liksom bara fortsätter." Jag vet inte hur många gånger jag uttryckte just de orden under mina tre veckor i Sydafrika, men det var det första (och enda) jag lyckades få ur mig när vi körde över passet mellan det lilla samhället Clanwilliam (där vi bodde) och det som vi kallar Rocklands. Boulderhimlen.

Jag ska försöka ge mig på någon sorts reseskildring i flera delar. Tanken är inte att beskriva exakt hur det ser ut och känns i Rocklands (det är omöjligt), utan snarare att berätta om vilka områden vi var i, var en kan bo, hur det funkar med permits, dela några fiffiga länkar och kanske ge tips på bra kaffe/milkshake/mat/wifi-ställen.

Men vi börjar där Anna och Klas befinner sig på bilden, i 8 Day Rain. Ett område som fått sitt namn ifrån just det - ett åtta dagars ihållande regnoväder som inträffade för ett gäng år sedan. En klättrares mardröm efter att ha spenderat alla sparpengar på en flygresa till andra sidan jorden, naturligtvis. Nåväl, detta område kom av flera anledningar att bli lite av en favorit för mig. Förutom dess fina linjer i många olika svårighetsgrader och korta anmarsch finns här nämligen såpass många problem att det går att hitta solitud även under helger vid högsäsong. Ok, vissa dagar gäller kölappsystem vid klassikerna á la "La Marie-Rose", men varför inte då ta nästa problem? Eller nästa?


Dela:

0 kommentarer :