Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Bli starkare del 4: träning för maxstyrka

Förra gången gick vi igenom träning för hypertrofi, som i enkelhet kan beskrivas som slit ner, ät, vila och väx. Träning för maxstyrka skiljer sig på alla tänkbara sätt från hypertrofiträning. Hypertrofi är dessutom av måttligt intresse för de flesta sporter. Det kan tillochmed vara kontraproduktivt i sporter där den egna kroppsvikten utgör motståndet, till exemel klättring. Maxstyrka är däremot väsentligt i alla sporter som handlar om att generera kraft eller motstånd. Om du bara orkar lära dig ett av mina träningsinlägg utantill är det alltså detta som gäller.


Om du frågar en av biffarna på gymmet hur du ska lägga upp din träning kommer han sannolikt citera några enkla grundprinciper:

  • Isolera den muskelgrupp du vill bli starkare i
  • Fokusera på utförande och hur det känns, stirra dig inte blind på vikterna
  • Kör så intensivt du orkar genom att hålla nere vilan mellan seten
  • Kör varje set till utmattning
  • Vila länge mellan passen


Alla dessa principer är rena mardrömmar om styrka är ditt mål. För bästa styrkeutveckling är det smartare att:
  • Träna rörelser, inte muskelgrupper
  • Maximera belastningen men minimera utmattning och slitage
  • Vila ordentligt mellan seten, gå hem när du inte längre presterar på max
  • Minimera vilan mellan passen

Det vi i första hand måste komma till rätta med är tankesättet att bryta ner musklerna så att de ska växa och bli starkare tills nästa gång. Detta är inte ens speciellt smart för kroppsbyggare, även om du fokuserar på hypertrofi kommer det ta längre tid att nå dina mål om du sliter ut dig fullständigt varje pass. Det du istället vill göra är att gradvis vänja kroppen vid högre belastning än tidigare, helst utan att bryta ner muskerna alls. Snarare än att fokusera på individuella muslker bör du steg för steg vänja det centrala nervystemet att hantera högre belastning i utvalda rörelser. Detta kommer med tiden ge högre rekryteringsgrad av de snabba fibrerna, bättre samspel mellan de muskelgrupper som är involverade i de rörelser du tränar och gradvis sätta dina muskulära bromsreflexerna ur spel. Detta gör sammantaget att du blir bättre på att ta i, oavsett hur stora eller små muskler du släpar runt på.

Anledningen att du bör undvika nedbrytning är att nedbrytning bara är relevant för hypertrofi, och hypertrofi ger ganska liten omedelbar ökning i maxstyrka. Nedbrytning ger dessutom längre återhämtningstid och därmed längre tid till nästa pass. Varje pass bara kan ge en viss styrkeökning, och därför måste du sträva efter att packa in så många som möjligt per år. Tänk dig att ett brutalt monsterpass ger en styrkeökning på 3%, men ett kort skonsamt pass ger en ökning på 2%. Du kan göra två monsterpass per vecka eller tio skonsamma. På ett år kommer du bli ofantligt mycket starkare med den skonsamma approachen än den brutala (ingenjörer uppmanas beräkna exakt värde).

Rent praktiskt kan du köra din maxstyrketräning på greppbräda, campusbräda eller genom att bouldra med extravikt. Värm upp ordentligt, och kör sedan så tungt som det bara är mänskligt möjligt. Belastningen bör ligga runt 90% av ditt absoluta max. Det innebär att du måste hänga på extravikt, dels för att kontrollera och maximera vikten men framförallt för att du ska kunna göra framsteg och lägga på mer vikt. Om du kan göra en armhävning och sedan gör fler och fler tills du kan göra 100 är det inte alls säkert att du blivit starkare, bara uthålligare. Det innebär att du alltid måste börja ditt träningspass med maxstyrketräningen - campusering efter en timmes bouldrande är meningslöst och upplagt för skador - och att du måste gå hem efteråt för att undvika nedbrytning. Ditt styrkepass kommer förmodligen aldrig ta mer än en timme i anspråk, men å andra sidan kan du köra nästa pass ganska snart efteråt. Lägg upp träningen och vilan så att du blir starkare varje pass. Blir du inte starkare ska du minska träningsvolymen snarare än belastningen. Vila är ett nödvändigt ont och alla behöver olika mycket, men ett bra tips är att regelbundet två vilodagar i rad. Pröva dig fram.

Maxstyrketräning sliter på leder och senor och bör därför inte tränas år efter år. Lägg in det som den viktigaste delen i ditt periodiserade träningsupplägg. Enligt Tudor Bompa får man mest betalt de första 6-9 veckorna, sedan avtar hastigheten på ökningarna. Det kan vara en bra måttstock för när det är dags att slänga in lite hypertrofi, uthållighetsträning eller kanske bara dricka öl ett tag.


I handflatan, tatuera:
  • Träna med högsta tänkbara motstånd, runt 90% av ditt absoluta max
  • Vila länge mellan seten, du ska vara minst lika stark i början av varje nytt set
  • Avbryt passet innan du börjar bli svagare, undvik träningsvärk så långt det går
  • Håll nere vilan mellan passen genom att inte slita ut dig. Det är inte alls omöjligt att köra flera pass per dag såsmåningom!
  • Öka träningsvolymen successivt, både per pass och per vecka
  • Fall inte för frestelsen att "ta ut det sista" genom att göra pullups eller liknande. Vill du bli starkare i dragmusklerna? Lägg upp en plan för det då.
Tveka inte att ifrågasätta eller beklaga er över de fel ni hittar i texten. Nästa gång ska vi lära oss mer om kompletterande träning, vad nu det ska vara bra för. Må så gott tills dess!

Dela:

35 kommentarer :

Anonym sa...

Tack!!

Anonym sa...

Tack för ytterligare ett bra inlägg i en lysande serie!

En fråga. I vissa sammanhang görs skillnad på "styrka", "kontaktstyrka" och "power". Som jag förstått det rör det sig då om "statisk styrka" dvs vid hur stor belastning du kan hålla ett grepp eller hur litet grepp du kan hålla i, hur lång tid du behöver för att kunna applicera din maximala styrka, tex vid dyno till litet grepp, respektive hur du kan "dra" från ett grepp.

Gör du en motsvarande uppdelning och i så fall rekommenderar du olika typer av träning för att förbättra sig inom varje område?

Anonym sa...

Bra! Du är vis som en uggla, och kommer bli 1370 gånger starkare än biffarna :)

Anonym sa...

På dina beskrivningar låter det som om innomhusbouldering (många flytt och kort vila) ger hypertrofi och utomhusbouldering (få flytt och mycket fika) ger styrka. Tror du det stämmer?


Jag förstår inte fysiologin. Hur kan muskelstyrka och muskelvolym vara frikopplade? Hur kan muskeln bli mycket starkare utan att växa?


Resonemanget om att träna ofta låter bra, men jag blir skadad om jag tränar ofta. Om man dessutom lever i verkligheten får man inte alltid tid att träna mer än tre gånger per vecka. Jag tar nog mina tre procent tre gånger i veckan som du lovat och är nöjd med dem.


Tack för ett ytterligare ett bra inlägg Peter!
/FJ

Peter Erhard sa...

Angående styrka/kontaktstyrka/power: aspekten hur länge man kan hålla submaximal belastning är något man kan träna separat från maxstyrketräningen. Om du kan hålla 90% av din maxstyrka i 5 sekunder kan du, skiljt från maxstyrketräningen träna upp den uthålligheten. Frågan är om det är värt att offra maxstyrketräningstid på annat - om din maxstyrka ökar kommer ju även 90% av maxbelastningen öka. Om man fokuserar på repklättring blir det helt annorlunda, då uthållighet överlag kommer spela mycket större roll. Jag är däremot kluven vad gäller träning av statisk eller dynamisk styrka. Man kan visserligen hävda att underarmarna mest utför statiskt arbete vid klättring, men det är inte riktigt sant då flera av underarmsmusklerna fäster i överarmen. Dessutom ändras vinkeln melan hand och underarm ändras varje gång man rör sig. Kanske är de rörelserna för små för att klassas som dynamiska? Dynamisk träning ska spilla över i statisk styrka. Statisk träning har däremot inte så stor effekt på dynamisk styrka. Statisk styrka går snabbare att bygga upp än dynamisk, men vinsterna försvinner snabbare vid inaktivitet. Jag känner igen resonemangen från Performance rock climbing och Training for climbing, men jag har ärligt talat inte förstått dem riktigt. Jag misstänker att poängen är att det man tränar blir man starkare inom, och det är ju gott och väl isåfall men jag vet inte hur praktiskt tillämpbart det är. En enklare approach är att hela tiden öka sin maxstyrka eftersom den är grunden till all annan styrka. Jag vågar inte "rekommendera" något annat än de enkla grundprinciperna ovan, de mer detaljerade uppläggen lämnar jag till de som försörjer sig på det :)


FJ: Jag tror att du gör det lite för enkelt för dig. Problem utomhus består ofta av ett eller några få maxflytt följt eller föregånget av enklare flytt. De enkla flytten har ingen effekt på maxstyrkan. Hypertrofi eller ej avgörs inte av hur långt ett enda problem är utan snarare hur du lägger upp passet. Mycket vila mellan maxpress är bra för maxstyrkan, lite vila mellan lättare press är bättre för hypertrofi. Du kan inte heller köra en lång led och förvänta dig hypertrofi, det krävs upprepade utmattningar som staplas på varandra.

Muskelstyrka och muskelvolym är inte frikopplade. Om vi tittar på en och samma muskel vid olika tillfällen där volymen varieras kommer maxstyrkan vara proportionell mot tvärsnittsarean. Det gäller dock bara om inga andra faktorer varieras. Det är just de andra faktorerna som är intressanta vid maxstyrketräning: rekryteringsgrad av snabba fibrer, koordination med synergister och antagonister samt nedsättning av muskulära bromsreflexer. Rekrytering av snabba fibrer bärbättras bara vid maximal eller nära maxbelastning, om du bara tränar som en kroppsbyggare kommer du aldrig i närheten av din maximala kapacitet per muskelvolym. Koordinationen är av högsta intresse eftersom alla verkliga rörelser är komplexa. Testa att sitta i soffan och stänga en tung gripper. Testa sen att ställa dig upp och spänna skinkorna - du kommer plötsligt vara mycket starkare! De muskulära bromsreflexerna är omgärdade av mystik, men alla har väl hört om vanliga människor som vält bilar för att rädda sina barn och liknande? Det antas finnas en svårutnyttjad potential i vårt tillgängliga kraftuttag, och om vi bara kan stänga av en procent av bromsreflexerna kommer vi bli väsentligt mycket starkare och detta helt utan att bli tyngre eller behöva äta mer. Jag har lite svårt att försvara detta men läs gärna mer av till exempel Pavel Tsatsouline: http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=Pavel+Tsatsouline&fromproduct=True

"Strength is a skill"

Peter Erhard sa...

Och förresten om att träna oftare: köp en greppbräda och skruva upp, det finns ingenting som säger att ett pass måste ta mer än 20 minuter i anspråk för att vara bra nog!

Lär av Paul Robinson; http://p-d-robinson.blogspot.com/2008/11/training-training-training.html

tompa sa...

@FJ
Känner igen det där med lite fritid och stort träningssug. Det kan tyckas vara en hopplös kombination men med flera sk "mikropass" kan du ju träna mer än på bara tisdagkvällar. Har ett deffat greppbrädepass som tar typ 20 min men som verkligen ger kroppen en genomkörare. Och 20 min ledigt har man ju i princip varje kväll (eller morgon om du ställer väckarklockan), oavsett hur många barn man har eller hur sent man slutar jobba.
Det behöver väl inte nödvändigtvis vara just greppbräda som tränas i mikropassen, Peter har säkert otaliga exempel på alternativa träningsmetoder och om du frågar AK så skräddarsyr han säkert en crossfit-kombo för just dig och dina klätterbehov.

Poängen är att träning inte är synonymt med 3 timmars slit på plast eller trä i en kritdammig lokal, utan lika gärna kan företas där just Du och Dina 20 dedikerade minuter befinner sig.

Peter Erhard sa...

Hear hear! Och det är inte ens säkert att 3 timmars plastslitande ger mer betalt.

tompa sa...

@P
Resonemanget om maxstyrketräningens egentliga faktorer som du utvecklar först i en kommentar ovan är grymt intressant, i synnerhet bromsreflex-tänket.
Vore intressant att höra mer om det detta mystik-omgärdade område, så vänligen dela med dig om du snubblar över ytterligare litteratur eller teorier.

Johankv sa...

hej!

Tack för intressant artikel.
Jag skulle gärna få lite tips om greppbrädor som ni andra användare är nöjda med och kan rekommendera. För inomhusbruk hemma- dvs jag tänker mig att jag helst vill slippa använda krita.

mvh
Johan Kvissberg

Peter Erhard sa...

Jag har en metolius simulator: http://www.bentgate.com/simtrainhanb.html
Den är ganska bra men har två brister: det går inte köra full krimp eftersom alla greppen är infällda och greppen är överlag för bra. Jag sprayade min vit för att det inte ska skära i ögonen när jag går förbi i hallen. Se upp så att du inte får färg i greppytorna bara, då blir den nog obrukbar. Tomas han nån annan variant och Martin har en Moon-bräda som ser lovande ut!

tompa sa...

Jag kör också med en Simulator, och är helnöjd med den. Ok, det går inte att köra superclosed crimp men jag löste det genom att komplettera med en trälist precis under brädan.
Har kört hyfsat mycket på en av Topp-30's modeller, men den är inte i närheten av Metolius.
Moon-brädan är snygg, men jag har svårt att tänka mig att den skulle vara ett lika bra träningsredskap som Simulator.

Anonym sa...

En bit plyfa, T nuttar ngr trä lister och snodda grepp från nått tråkigt gym eller dålig tävling och du har en grepp bräda att växa med. Byt grepp när du blir starkare eller uttråkad. Komplettera med skruvtvingar för uppsättning (funkar ju inte alltid) och du kan ta med dig härligheten vart du åker. Fredrik kan tex träna på bussen till jobbet om det inte står för mkt folk i mitt gången. /henrik

Anonym sa...

Mina bästa grepp kom från det kurviga ryggstödet från en söndersågad stol. Idén var att alla fingrar skulle hänga "lika mkt" och få skonsammare samt effektivare träning. Alla har olika kurvor i händerna, gör egna personliga grepp. Hur man bäst övar slab dynos har jag ingen aning. /henrik

Peter Erhard sa...

Henrik, skicka gärna in en bild! :)

Anonym sa...

Riktigt bra artiklar Peter! Har läst ganska mycket träningsartiklar, både på nätet och i böcker (Pavel's bok borde alla läsa). Du har koll på läget!
Mycket finns ju skrivet om konventionell styrketräning ofta med övningar som är välkända och beprövade. Tyvärr ingår inte fingerträning på greppbräda, campus eller genom klättring i denna kategorin. Har själv funderat en del på hur man ska översätta de föreslagna uppläggen (ofta i form av repetitioner, set, vila osv) till den mer statiska fingerträningen. Hur resonerade du? Ditt upplägg vad gäller dead-hang (tid, set, belastning) är väldigt likt det upplägg jag kom fram till och sedan använt. Har kört regelbundet på greppbrädan vid sidan av vanliga klätterpass (bortsett från vissa perioder) de senaste 4 åren och blivit klart starkare (med en greppbräda blir det ju väldigt mätbart). Då har jag kört uteslutande maxbelastning för muskelfiberrekrytering. Det ska bli intressant att lägga in perioder mer inriktade på hypertrofi.
/Thomas i Linkan

Johankv sa...

tack för tipsen!
Jättebra artiklar för övrigt.
Hittade detta på Dave Maclouds hemsida också. Han tipsar om en vanlig planka. "There are many commercially available types of fingerboard to fit above a doorframe. You don’t need to go to this expense. A 20mm thick length of sanded wood with a slightly rounded edge is all you need. Remember you can also use holds on the bouldering wall or the crag. Make sure you use chalk as sweaty fingers can slip under big loads and cause tendon injuries. You must also hang with your elbows slightly bent as if starting to do a pull-up. Hanging from straight arms repeatedly causes elbow injuries"

Någon som har en kommentar på det?

hela artikeln finns här. http://www.davemacleod.com/articles/roughtrainingguide.html

Mvh
Johan

tompa sa...

Beträffande att hänga i lätt öjda armar har jag personligen ingen fysiologisk förklaring till den skadeförebyggande effekten, men eftersom den allmänna uppfattningen är att raka armar skadar armbågarna så kör även jag med lätt böjda.

Beträffande Daves förslag med plankan så tror jag att det funkar ypperligt för att träna just den/de greppositionerna som plankans utformning medger.
Jag vet att Peter är av åsikten att träna relativt få greppositioner men personligen består mina greppbrädepass av 7-9 olika greppositioner (crimps, slopers, pockets...), vilket blir svårt att uppnå med plankan.

Slipar du plankans överkant och får till lite olika vinklar/lutningar så är den nog ändå ett ok alternativ till en greppbräda. Så testa, utvärdera och återkom gärna med hur det funkar!

Pär sa...

Hej Peter (och alla andra)!

Tack för en fantastiskt bra artikelserie! Jag tänkte be om lite hjälp med träningsupplägg. Det är nämligen så att jag bor i Barcelona och kan klättra utomhus mellan 2-4 dagar i veckan året om. Det blir mest repklättring och då ganska långa leder (20-500 meter). Min uthållighet är nu ganska bra men jag saknar maxstyrka. På min balkong så har jag så jag kan hänga upp två Rock Rings. De dagar jag inte är riktigt trött från utomhusklättring så borde jag kunna köra lite träning enligt det du skriver här i artikeln. (Jag jobbar hemifrån så det är inga problem att smyga en ett eller två korta pass.) Rock Rings är ganska begränsade, de har bara jug, stort grepp, krimp och pocket.

Så, några konkreta tips på hur jag ska göra? Värma upp, på med viktväst och hänga?

Tack på förhand!

/Pär

Peter Erhard sa...

Hej Per, det är mycket glädjande att du uppskattar inläggen. Det är ganska svårt för mig att ge några konkreta tips. Dels har jag ingen som helst erfarenhet att att faktiskt coacha andra (jag rapar bara upp det jag läst som verkar fungera för oss), och dels vet jag väldigt lite om var din största utvecklingspotential ligger. Friskrivningsklausuler åt sidan, om vi bara pratar maxstyrka ligger antagligen din omedelbart tillgängliga potential förmodligen i rent neurologisk anpasning, alltså att lära dig ta i. För att lyckas med måste du utmana vad du upplever som maxbelastning, och flytta den gränsen. Jag har ingen direkt erfarenhet av de ringarna, men om de funkar som andra hängverktyg är det smartaste att hänga på så mycket extravikt att du når ditt max, alltså den tyngsta vikt du kan etablera med i olika greppositioner. Dra sedan av tills du ligger runt 85-90% av ditt max och se det som din arbetsvikt. Sen är det bara att hänga, vila, hänga igen och öka vikten successivt. Försök fokusera mer på maxstyrka under en period när du inte kör så mycket repklättring för bästa resultat.

Vi ska försöka sammanfatta inläggen längre fram, förhoppningsvis blir det mer handfast och begripligt då :)

Peter Erhard sa...

...tilläg: jobba på att öka både vikten och träningsmängden.

Pär sa...

TACK Peter! Jag ska börja hänga nu så hör jag säkert av mig med lite följdfrågor!

Anonym sa...

Ät mycket pizza och behåll crimpvinklarna rätt!

Anonym sa...

Vilken bok av Pavel rekommenderas?
/Robert

Peter Erhard sa...

Power to the people är en bra start.

Johankv sa...

hej,

Har nu själv kört några inledande pass. Det blev att jag köpte en Moon-bräda till slut. Enda nackdelen för mig som rel svag är att det inte finns någon jug att värma upp på och som jag kan börja träna upp enarms-momenten på. Jag har dock inte installerat något som gör att jag får hjälp med vikten ex gummiband eller vikt och trissa. Det är säkert en lösning.

Tompa skrev att du har ett 20 min pass. Jag är nyfiken på hur det blir en genomkörare om man ska vila ca 1-2 min mellan varje set. blir inte så många set om uppvärmning ska inkluderas. Hur gör du?

Jag hör ibland att man ska passa sig för fingerträning då det kan öka risken för skador. Hur ligger det till med det eg? jag försöker nu till att börja med endast köra open crimp.

mvh
Johan

tompa sa...

Johan,
Uppvärmning är givetvis inte inkluderat.
Om du lämnar din mailadress i kommentarsfältet eller till vår kontaktadress så kan jag skicka dig programmet.
Program är nog högst individuella men kanske kan det ge ett hum och inspiration.

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Anonym sa...

Hur går det med serien? Dog den?
/FJ

Peter Erhard sa...

Nej då, överraskande mycket annat att ta tag i bara. Ny del kommer snart. Två eller tre delar kvar.

Anonym sa...

mycket bra!

Anonym sa...

tjena,
grymt interessant. skulle tompa kunna skicka även mig ett tränings programm?

tompa sa...

Tompa eller Peter kan givetvis skicka dig ett träningsprogram, men mig veterligen har inte heller Peter sammanställt något Masterpiece-träningsprogram som behandlar de olika faserna i Cykeln.

Om det är hangboard eller campus som avses delar vi givetvis gärna med oss av programmen, men förtydliga gärna hur mycket du kört innan (det finns en uppsjö av olika versioner av programmen).

Du når oss på contact.climbingpics@blogspot.com

Jonatan sa...

Hej! Hur ska set/reps och belastning se utför att inte ta ut sig och att kunna träna så ofta som möjligt?

Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning Jonatan

Peter Erhard sa...

Hej Jonatan, ledsen för sent svar. Det beror till viss del på hur vältränad du är, men grundprincipen är att minimera skadorna. Det verkar du dock förstått redan.

Eva Lopez har skrivit en del om hur man ska beräkna vilken nivå man ska lägga sig på. Det brukar röra sig om ungefär 80% av maxbelastningen i 4 set om 10 sekunder vardera. Vi brukar slänga in högre belastning och kortare hängtider (ner till en sekunds etableringar), men det brukar slita mycket. Kanske mer än det ger, det är ju det som är tusenkronorsfrågan.


Läs mer här: http://www.climbingstrong.com/2012/10/27/170/

http://en-eva-lopez.blogspot.se/